Dames 1

Castricum - Ypenburg

Nieuws afbeelding 6-11-2017

Castricum en Ypenburg delen de punten na wedstrijd met twee gezichten

Castricum – Ypenburg (0- 3) 3- 3

6 november - Na het gelijkspel in de topper tegen Noordwijk en de knappe bekerwinst van vrijdag op 2e Klasser Groen Geel trad Castricum afgelopen zondag aan voor een nieuw topduel, ditmaal tegen Ypenburg. Terwijl de regen de trouwe supporters nog even weg hield van het hoofdveld nam Ypenburg de wedstrijd vanaf het beginsignaal in handen. De ploeg van het coachduo Daan van der Helm en Djurre Roggeveen kwam er in de beginfase totaal niet aan te pas. Na amper vijf minuten was het de nummer 11 van Ypenburg die de bal fraai binnen tikte na een aanval door het midden, 0- 1. Castricum trachtte wat aan de achterstand te doen en kreeg na tien minuten een strafbal. Helaas raakte de altijd zo trefzekere Maxime Mobach de bal dit keer verkeerd. Ypenburg ging onder tussen door. De ploeg uit Den Haag liet regelmatig staaltjes hockey zien waar Castricum geen antwoord op had. Na een kwartier verdubbelde Ypenburg dan ook de score. En het was opnieuw de nummer 11 die scoorde door de bal op fraaie wijze langs Castricum keepster Alies Dekkers te stiften na een aanval over rechts, 0- 2. Het werd nog erger voor Castricum toen even later de midmid van Ypenburg de bal in de verre hoek wist te plaatsen, 0- 3. Een stand die gezien het wedstrijdbeeld nauwelijks geflatteerd was te noemen. Castricum trachtte de bakens te verzetten, maar kwam niet veel verder dan een poging met de backhand van Tiffany Baltus en een gekraakt schot van Maxime Mobach.

Wat er precies in de rust is gebeurd zal voor altijd een raadsel blijven, maar in de 2e helft stond er een ander Castricum in het veld. Dat Castricum de strijd nog niet had opgegeven bleek binnen vijf minuten. Tiffany Baltus scoorde op aangeven van Maud Zandbergen, 1- 3. En toen drie minuten later Maxime Mobach na een strafcorner 2- 3 scoorde in de rebound was het zowaar weer een wedstrijd. Nu was het Castricum dat het spel dicteerde en Ypenburg dat zich voornamelijk moest beperken tot verdedigen. Bij Castricum was inmiddels de jonge Laura Dijkhuizen ingevallen, die de gevaarlijke nummer 11 van Ypenburg aan banden legde. Ook B-junior Tisha Simons viel in bij Castricum en speelde op het middenveld een sterke partij. Castricum geloofde er weer in en was dicht bij de gelijkmaker toen Maxime Mobach vanuit een moeilijke hoek de paal trof! Aan de andere kant kwam Castricum goed weg toen Ypenburg voorlangs schoot na een voorzet vanaf de achterlijn! Drie minuten voor tijd kreeg het intens meelevende Castricum publiek waar het op hoopte. Tiffany Baltus gaf de bal precies in de loop mee aan Melissa van Straaten en de buitenspeler van Castricum joeg de bal met de backhand ongenadig hard in de bovenhoek, 3- 3. Zo bleek maar weer dat in hockey alles kan als je er maar in gelooft.

Castricum coach Daan van der Helm had wel een verklaring voor het merkwaardige wedstrijdverloop. "In de 1e helft stond het bij ons niet goed en daarom waren wij overal op het veld net een stapje te laat. In de rust hebben we daar over gesproken en zijn er aanpassingen gedaan. Dat hebben de meiden heel goed uitgevoerd en daarom kwamen wij toch weer in de wedstrijd. Dat is een compliment voor het hele team en daar leren we weer van. Dit gelijkspel vind ik zeker geen gestolen punt. Op basis van de hele wedstrijd is het gewoon terecht.”

Klaas Dekkers.