Dames 1

Castricum Dames 1 zetten reuzenstap op weg naar promotie

Nieuws afbeelding 31-5-2018

Ypenburg – Castricum (0- 1) 0- 1

Opnieuw heeft Castricum uitstekende zaken gedaan in de competitie! Nadat 2 weken geleden Noordwijk, de nr. 2 van de ranglijst, werd verslagen, was het nu de beurt aan Ypenburg. De ongeslagen koploper uit Den Haag beet zich stuk op Castricum, 0- 1. Castricum staat nog maar één punt achter op Ypenburg en stevig op plaats twee. Die geeft aan het eind van het seizoen recht op promotie "We hebben een reuzenstap gezet in de competitie”, sprak een opgetogen coach Daan van der Helm dan ook na afloop.

Castricum aast op promotie, dat moge duidelijk zijn. De jonge ploeg bulkt van het talent, er zit voldoende rek in de huidige spelers en in de jeugd van Castricum zit kwaliteit genoeg om het niveau van de ploeg de komende jaren verder uit te bouwen. De coaches van Castricum, Daan van der Helm en Djurre Roggeveen, zijn zich daar van bewust, maar hadden van de week andere zaken aan het hoofd. Hamvraag was hoe Ypenburg, de ongenaakbare koploper, te bespelen? De coaches hadden gekozen voor een tactisch concept waarmee Castricum de ruimtes klein hield bij balbezit van de tegenstander. Wanneer de bal werd veroverd zocht de ploeg snel diepte in het spel. Het was het beeld van de beginfase van het topduel en naar mate de wedstrijd vorderde veranderde dat nauwelijks. Wat ook nauwelijks veranderde was dat Ypenburg daar geen raad mee wist. De thuisploeg had veelvuldig balbezit, maar kon niet gevaarlijk worden. De counters van Castricum waren gevaarlijker. Maxime Mobach ontsnapte over rechts na een slippertje van de centrale verdediger van Ypenburg. De voorzet van Maxime Mobach ging echter voorlangs! Vlak daarna was het wel raak. Amber Brakenhoff, die weer een geweldige wedstrijd speelde, onderbrak een aanval van Ypenburg en speelde Maud Zandbergen aan. De aanval liep door over de rechterflank en via Naomi Schermer kwam de bal bij Maxime Mobach. De trefzekere spits van Castricum scoorde beheerst, 0- 1. Na de openingsgoal bleef Castricum de tegenstander geconcentreerd opvangen. Eva Nolting - ook zij speelde een geweldige wedstrijd - onderschepte de bal, waarna Tiffany Baltus naast schoot met de backhand. Castricum scoorde toch een tweede treffer, maar het hoge schot van Maxime Mobach uit de strafcorner werd terecht afgekeurd. Vlak voor rust dan het eerste gevaarlijke moment van Ypenburg bij een strafcorner. Keepster Alies Dekkers liet haar vakmanschap zien en trad tweemaal handelend op. Verder dan een solo van de overigens uitstekende centrale middenvelder Esmee Looijen van Ypenburg kwam Ypenburg niet.

Gaandeweg de 2e helft verhief Castricum het verdedigen tot ware kunst. Als voetballiefhebber deed het denken aan het spel van Atletico Madrid. Ypenburg wist er geen raad mee en kon Castricum geen pijn doen. Castricum onderschepte veel aanvallen maar had wellicht meer moeten doen met de mogelijkheden die het kreeg in de counter. "Dat was lastig en had ook te maken met onze aanvallende bezetting, die minder was dan anders”, sprak Djurre Roggeveen. Castricum kreeg het pas lastig in de slotfase, waarin Ypenburg vijf strafcorners kreeg als mogelijkheid op de gelijkmaker. Ypenburg wist er niet van te profiteren. Zelfs niet toen Amber Brakenhoff, met Maud Laan één van de uitblinkers op het veld, naar de kant moest vanwege een tijdstraf. Ook die laatste spannende minuten kwam Castricum zonder kleerscheuren door. Zo bezorgde het Ypenburg de eerste nederlaag van het seizoen. Belangrijker was dat met de winst Castricum een reuzenstap zette richting promotie. Nog drie te gaan!

Klaas Dekkers

Vincent Bos