Dames 1

Nieuws afbeelding 20-11-2017

Castricum (dames 1) maakt het zich onnodig moeilijk tegen Ommoord

Castricum – Ommoord rust 1- 0 uitslag 1- 0

Zondag 19 november stond al weer een belangrijke wedstrijd op het programma. Castricum, de nummer drie van de ranglijst, nam het thuis op tegen Ommoord, de nummer 4 van de ranglijst. De dames van de coaches Djurre Roggeveen en Daan van der Helm blaken van het zelfvertrouwen en dat was te merken. Castricum gaf na het eerste fluitsignaal direct gas en Ommoord werd overrompeld. De bezoekers uit Rotterdam haalden opgelucht adem toen een ziedend schot van Maxime Mobach uiteen spatte tegen de paal! De Castricummers regen de kansen aaneen en trokken zich weinig aan van de water kou en de hagelstenen die het veld inmiddels teisterden. Maud Laan, Castricums’ spelbepaler, schoot in de korte hoek, waar de Ommoord keepster de bal keerde. Uit de daarop volgende aanval schoot Maxime Mobach met een magnifieke uithaal de bal diagonaal in de bovenhoek, 1- 0. Wat een goal! De Castricumse aanvalsdriften duurden onverminderd voort en Ommoord had zichtbaar moeite met de opbouw van achteruit. Verschillende keren wisten de aanvallers van Castricum de bal te onderscheppen en aanval na aanval golfde richting Ommoord doel. Maar om de één of andere reden was of de eindpass net niet goed of de aanvallers voor de goal werden niet gevonden of de kansen werden jammerlijk gemist. Het was een wonder dat Castricum niet vaker scoorde. En als je zelf niet scoort, weet je dat een oeroude hockey wet bestaat, die zegt dat dan juist de tegenstander dat wel doet. Zo’n moment was vlak voor rust. De nr. 7 van Ommoord ontsnapte over rechts, maar de alerte keepster van Castricum, Alies Dekkers, redde door de voorzet vallend te onderscheppen met de stick. Zo stond na de 1e helft een schamele 1- 0 op het scorebord, terwijl niemand raar had opgekeken als het 3- 0 of 4- 0 voor Castricum had gestaan.

Met de wetenschap dat de wedstrijd nog niet beslist was, hield Ommoord zicht op en goed resultaat. De Ommoord coach had wat tactische omzettingen gedaan en de Rotterdammers kropen langzaam maar zeker uit hun schulp. Dit gaf Castricum de nodige ruimte en opnieuw ontstonden kansen voor de thuisploeg. Maud Laan, die een uitstekende wedstrijd speelde, strooide met listige pasjes en zette de aanvallers aan het werk. Hoe mooi de ballen ook waren, hoe groot de kansen ook werden, Castricum wist de wedstrijd niet te beslissen. De grootste kans was voor Maxime Mobach die de bal zomaar in de voeten gespeeld kreeg van een Ommoord verdediger. De anders zo trefzekere aanvalster schoot de bal helaas recht op de keepster! Ommoord voelde inmiddels dat er vanmiddag wat te halen was op sportpark Wouterland en bij Castricum kwam er onzekerheid in het spel. Combinaties werden minder en de Castricum spelers gingen te veel lopen met de bal in plaats van de vrije speler te zoeken. Ommoord drong steeds meer aan. Tot veel kansen leidde dat niet, maar je weet het natuurlijk nooit(…). En dat in hockey alles mogelijk is hebben we gezien in het duel tegen Ypenburg. Nadat iedereen die Castricum een warm hart toedraagt de adem inhield bij een gevaarlijke situatie voor de goal van Alies Dekkers, floot het arbitrale duo voor het einde van de wedstrijd.

Coach Djurre Roggeveen erkende dat het een benauwde zege was. "In de 1e helft zijn wij veel beter dan Ommoord, creëren wij veel kansen, maar gaat er maar eentje in. Tsja, dan maak je het jezelf lastig. In de 2e helft had Ommoord meer grip op ons spel al kregen ze nauwelijks kansen. Omdat het steeds maar 1- 0 bleef werd het nog spannend op het eind. "Dat wij dan de wedstrijd alsnog winnen vind ik positief. Aan het begin van dit seizoen verloren we zo'n wedstrijd nog”, aldus een blije en opgeluchte coach.

Zo boekte Castricum de tweede opéénvolgende zege en is het nu al negen wedstrijden ongeslagen! Komende zondag speelt Castricum uit tegen Kieviten, dat in de laatste zeven wedstrijden zes overwinningen en één gelijkspel heeft geboekt. Genoeg ingrediënten voor weer een spannende pot hockey!!!

Klaas Dekkers.