Dames 1

Castricum dames officieus gepromoveerd naar 2 e Klasse!!!

Nieuws afbeelding 14-6-2018
Ommoord – Castricum (1- 3) 2- 7

Castricum dames 1 mag zich voor volgend jaar inschrijven voor de 2 e Klasse!! Met potlood weliswaar, er bestaat immers theoretisch nog een piepkleine kans dat Noordwijk Castricum nog passeert op de ranglijst van de 3 e Klasse C. Dan moet in de laatste competitieronde van komende zondag wel iets gebeuren wat zo onwaarschijnlijk is dat, als het gebeurt, het NOS Sportjournaal gaat halen. Alleen een nederlaag van Castricum en een monsterzege van Noordwijk, waarmee het verschil van achttien goals wordt goedgemaakt in het doelsaldo, kan nog roet in het eten gooien voor de ploeg van Daan van der Helm en Djurre Roggeveen. Geen
mens die daarin gelooft. "We moeten zondag gewoon voor de winst gaan. Dan is er niks aan de hand”, sprak Daan van der Helm vol vertrouwen na afloop.

De laatste uitwedstrijd tegen Ommoord beloofde vooraf een lastig duel te worden voor Castricum. Ommoord heeft namelijk een jonge frisse ploeg, die heel behoorlijk kan hockeyen. De Rotterdamse ploeg had rond het laatste thuisduel een waar festijn georganiseerd. De jaarlijkse slotdag voor de jeugd zorgde voor een spectaculaire omlijsting rond de wedstrijd. Honderden toeschouwers hadden plaats genomen op de tribune van het schitterende sportcomplex. Een rode loper, een erehaag voor de speelsters van Ommoord en Castricum en jeugdspelers die hand-in-hand met de speelsters het hoofdveld betraden gaven een sfeer alsof het een duel was om de Champions Trophy. Eén voor één werden de speelsters met naam en toenaam voorgesteld aan het publiek. Het inspireerde Castricum tot het spelen van een grootse wedstrijd. Eenmaal dat de bal begon te rollen nam Castricum gelijk het heft in handen. Binnen tien minuten trof Castricum al tweemaal doel! Eerst rondde Maxime Mobach van dichtbij een knappe actie van Eva Nolting af, 0- 1 en even later was het Eva Nolting zelf die de score verdubbelde na een fraaie solo door het midden, 0- 2. Castricum kreeg zelfs een grote kans op 3- 0 maar de voorzet van Melissa van Straaten belandde net niet bij de mee opgekomen Philie Broekmeijer. Domper op de Castricumse feestvreugde was het uitvallen van Fabienne Kick met een vervelende schouderblessure. Het is te hopen dat Fabienne op tijd is hersteld voor de kampioenswedstrijd van aanstaande zondag.

Intussen kabbelde de wedstrijd een beetje voort totdat Merel Hoek van Ommoord behendig door de Castricum defensie soleerde en Sofie van der Wielen in staat stelde om binnen te tikken, 1- 2. Castricum herpakte zich snel weer na de tegengoal. Eva Nolting was tweemaal dichtbij een treffer, voordat Maxime Mobach met een laag schot Ommoord doelvrouw Katja Bel passeerde, 1- 3. De 2 e helft was nog niet begonnen of invaller Fleur Kolk liet zien waar ze toe in staat is. Met de precisie van een Zwitsers uurwerk plaatste ze de bal tussen de benen door van Bel in het doel, 1- 4! Nog even spartelde Ommoord tegen en ook de tweede treffer van de thuisploeg mocht er zijn. Sophie Westerink rondde een knappe actie door het midden af met een geplaatst schot in de verre hoek, 2- 4. Het enthousiaste thuispubliek veerde op en
geloofde er weer in, maar dat was van korte duur. Tiffany Baltus nam de bal ineens uit de lucht en scoorde op fraaie wijze, 2- 5. De wedstrijd was nu wel beslist. Ommoord kwam nauwelijks meer onder de druk van Castricum vandaan. Melissa van Straaten scoorde 2- 6 op aangeven van Naomi Schermer en Maxime Mobach zorgde voor de eindstand, 2- 7. Daar ging overigens een mooie passeerbeweging van Maud Laan aan vooraf.

Vlak voor tijd kreeg Ommoord speelster Laura Beuk nog een publiekswissel. Met de gebruikelijke bos bloemen nam ze onder luid applaus afscheid van het publiek. Ommoord aanvoerster Marit de Leeuw van Weenen had nog een tweede bos bloemen klaar liggen. Die gaf ze na afloop aan Castricum. Het getuigde van een vooruitziende blik, want even later drong het nieuws door dat Noordwijk dure punten had verspeeld tegen Voorhout (2- 2). Castricum was zo blij met de behaalde promotie dat het geen oog had voor de geduldig wachtende jeugdspelers van Ommoord. De kinderen wilden Castricum over de rode loper uitzwaaien met een nieuwe erehaag. Castricum had dat aanvankelijk niet door, maar haastte zich om alsnog mee te werken aan het hartverwarmende huldebetoon van de kinderen.
Ommoord verdient wat mij betreft de Prijs van de Gastvrijheid. Daar kan de Prijs voor de Sportiviteit bijkomen als Ommoord zondag haar sportieve plicht vervult tegen Noordwijk.

Castricum coach Daan van der Helm roemde niet allen het spel maar ook de mentale kracht van zijn team. "Wij hebben vandaag ongelooflijk goed gespeeld. Als je het goed beschouwt zijn wij tijdens het seizoen alleen maar beter gaan spelen. Ik ben dan ook ontzettend trots op dit team en ik vind dat de meiden erg goed zijn omgegaan met de druk die zo’n wedstrijd geeft. Zondag gaan we het voor eigen publiek afmaken.” Hopelijk is er dan net zo’n geweldige ambiance als afgelopen zondag bij Ommoord. En allemaal duimen van de week voor Fabienne!

Klaas Dekkers.