Hockeyzaken

Nieuws afbeelding 1-12-2017

Castricum (dames 1) onderuit tegen concurrent Kieviten

Kieviten – Castricum rust 1- 0 uitslag 2- 0

Castricum dames 1 heeft een onverwachte nederlaag geleden tegen Kieviten, 2- 0. De ploeg uit Wassenaar bleef door de zege voor de achtste keer op rij ongeslagen en deelt nu de derde plaats op de ranglijst met Castricum. Castricum leed voor het eerst sinds tien duels weer eens een nederlaag. Die was overigens terecht. De ploeg van coach Daan van der Helm speelde een lastige wedstrijd in Wassenaar. Beide ploegen zijn sowieso kwalitatief aan elkaar gewaagd en wat opviel was dat zowel Castricum als Kieviten goed georganiseerd speelde. Het aantal opgelegde kansen over en weer was dan ook niet groot. Met de spaarzame kansen die je dan krijgt moet je dus zakelijk omgaan en daar slaagde Kieviten beter in dan Castricum. Reeds in de 1e minuut dook Kieviten gevaarlijk op voor de goal van Castricum waar keepster Alies Dekkers de inzet redde met de voeten. Na een kwartier kreeg Castricum een grote kans. Amber Brakenhof pushte de bal uit een strafcorner hoog in het doelgebied, waar de bal werd gekeerd. Noah Leithuijser leek te gaan scoren, maar de middenveldster van Castricum miste de bal op een haar, anders was het 0- 1 geweest! Meteen daarna scoorde Kieviten aan de andere kant van het veld. De behendige Fay Harkink draaide goed weg van een Castricum verdediger en sloeg de bal knap met de backhand in de verre hoek, 0- 1. Castricum trachtte iets aan de achterstand te doen, maar de Kieviten verdediging, met een hoofdrol voor Anne van Wissen, gaf geen krimp. Castricum kreeg wel een paar strafcorners maar wist daar niet uit te scoren. Vlak voor rust kreeg Castricum opnieuw een strafcorner maar het opmerkelijke was dat Kieviten in de tegenstoot op het nippertje van een tweede goal kon worden afgehouden. Zo was het bij rust 1- 0 voor de thuisploeg en dat was gezien het spelbeeld terecht.

De vraag was of Castricum in de 2e helft de zaken zou kunnen rechtzetten. Coach Daan van der Helm liet zijn ploeg vanaf de eerste minuut één-op-één spelen en Castricum kreeg een veldoverwicht. Er ontstonden ook enkele kansen. Maud Laan zette Melissa van Straaten aan het werk, maar het schot vanuit een goede positie werd bekwaam gestopt door Kieviten keepster Vicky Dijkman. Even later leek Kieviten op 2- 0 te komen maar de treffer van Lisa van Wissen werd afgekeurd. Wat Castricum daarna ook probeerde, het mocht allemaal niet baten. Op een paar strafcorners na ontstonden nauwelijks kansen voor Castricum. De aanvallen waren te eenzijdig, misten creativiteit en konden de Kieviten verdediging dan ook weinig pijn doen. In de slotfase besliste de thuisploeg de wedstrijd na een venijnige counter. De snelle Iri van Eijk ontsnapte over rechts, gaf de bal voor waar Lisa van Wissen opdook bij de tweede paal. De nummer acht van Kieviten sloeg de bal onhoudbaar in de goal, 2- 0.

Na het laatste fluitsignaal van de goed fluitende scheidsrechters was er uiteraard teleurstelling in het Castricum kamp. Als je negen wedstrijden op rij niet hebt verloren en terug kan kijken op een goede najaarscompetitie, is het zuur als je de laatste wedstrijd voor de winterstop verliest. "Het zat er vandaag gewoon niet in”, sprak middenveldster Maud Laan op realistische toon. Maar niet getreurd, in maart gaan we verder waar we mee bezig waren. Castricum staat er goed voor! Door de overwinning van Kieviten op Castricum en van Ommoord op Noordwijk zijn de verschillen in de top 5 van de ranglijst erg klein geworden. Dat maakt de 2e competitiehelft straks alleen maar interessanter!

Klaas Dekkers